Thursday, December 18, 2014

Pengenalan Silat Gerak Semulajadi (Bahagian 2)



Salam Semulajadi,

Islam menyarankan agar hamba-hamba Allah yang beriman untuk kembali kepada fitrahnya. 

Apa maksud kembali kepada fitrah ?

Fitrah inilah SEMULAJADI kita. Semulajadi kita sebagai manusia. Semulajadi kita sebagai hambaNYA dan ini sesuai dengan firman Allah dalam surah Al'Araf ayat 172.




Jika ingin dikupas memang amat luas maksud kembali kepada fitrah ini. Insyaa Allah ini akan kita bincang sama-sama dengan lebih lanjut dalam perkongsian dimasa yang lain.

Kali ini saya ingin sambung tentang perkongsian saya yang lepas tentang sejarah tertubuhnya kumpulan Silat Gerak Semulajadi. Perlu saya ingatkan Silat Gerak Semulajadi ini adalah satu cabang silat dari Perguruan Seni Silat Semulajadi yang bukan sahaja bergiat aktif malah amat terkenal di sekitar Negeri Sembilan serta Selangor pada sekitar tahun 70’an.

Silat Semulajadi bermula dari Almarhum Imam Abu dari Minangkabau. Tidak banyak yang Admin tahu tentang Imam Abu cuma mendengar dari mulut Tuo Silek Semulajadi.

Diceritakan kepada Admin bahawa Imam Abu ini tidak mengajar silat secara terbuka dan beliau hanya mempunyai dua orang murid. Anak murid yang pertama (tidak diketahui namanya) merupakan seorang guru silat kampung sedia ada di Lenggeng.

Guru silat ini yang mengetahui tentang ilmu persilatan yang ada pada Imam Abu maka telah mencabar Imam Abu untuk beradu silat. Dikisahkan lagi pertandingan tersebut diadakan di atas sebatang titi batang kelapa yang merentang sungai. 

Guru silat yang mencabar Imam Abu akhirnya tewas apabila beliau terjatuh ke dalam sungai. Diceritakan juga bahawa pertandingan ini tiada saksi yang melihatnya. Guru silat itu dikatakan merupakan seorang pendekar istana.

Atas ketewasan guru silat tersebut maka ia berguru terus dengan Imam Abu dan beliau telah mengembang ilmu silat dengan menggabungkan silat sedia ada dengan silat Imam Abu.

Jadi siapakah anak murid kedua Imam Abu ?

2 comments: