Sunday, January 18, 2015

Ilmu Silat Ada Unsur Syirik ???




“Saya tak mahu belajar silatlah bang. Silat ni banyak guna ilmu-ilmu sesat. Mandi limaulah, mandi minyaklah, ilmu keballah, macam-macam lagilah.” 


Atas kerana persepsi serong inilah yang menyebabkan ramai orang Melayu tidak mempelajari SILAT yang merupakan warisan orang Melayu itu sendiri.

Jika orang seorang pmuda Melayu Minangkabau terdahulu yang ingin merantau harus memiliki ilmu silat terlebih dahulu disamping ilmu agama dan ilmu memasak. Ilmu silat merupakan perkara yang wajib ada pada setiap pemuda Melayu Minangkabau.

Ada ketikanya pengamal silat seperti kami berasa hampa kerana sukar untuk mengajak pemuda-pemuda Melayu terutamanya di kawasan desa untuk belajar silat.

Seringkali dibanding-bandingkan silat ini dengan seni mempertahankan diri dari luar negara. Malah ada juga yang mengatakan…

"Lebih baik belajar  _ _ _ _ do  sebab tak de benda-benda syirik dan ajaran sesat macam silat tu..."


Memang tidak dinafikan ada sesetengah perguruan silat ada mengamalkan ilmu-ilmu yang bersahabat dengan JIN sehingga seseorang pesilat itu mampu melakukan sesuatu yang luar biasa yang tidak mampu dilakukan oleh insan biasa.

Namun begitu banyak juga perguruan yang menolak ilmu-ilmu sebegini dan ini termasuk kami di Silat Gerak Semulajadi.


Seni Mempertahankan Diri Luar Juga Ada Unsur Kesyirikan

Penulis disamping mempelajari dan mengamal silat pernah juga mempelajari senibeladiri dari luar. Maaf tidak dapat nayatakan nama seni mempertahankan diri tersebut cuma apa yang hendak penulis kongsikan dimana penulis terpaksa mengikut mereka yang sama-sama belajar untuk tunduk hormat seperti sujud kepada gambar mendiang pengasas seni mempertahankan diri tersebut.

Penulis ada bertanyakan hal tersebut kepada bebrapa orang tua dan mereka menyatakan tidak ada masalah tetapi yang penting niat. Namun penulis rasa tidak sedap hati dan berhenti belajar.

Seorang tua yang merupakan pengamal silat pernah bercerita kepada penulis yang beliau pernah belajar satu seni mempertahankan diri dari seorang Hindu yang mengajar beliau teknik menggunakan tongkat panjang. Sebelum memulakan latihan beliau di suruh untuk sembah busut.

Selain itu ada juga yang akan tunduk sembah kepada matahari, dan pengambilan bahan-bahan yang diharamkan dalam Islam serta mengamalkan petua-petua yang secara jelas mengingkari akidah islamiah.

Selain itu, ada juga seni mempertahankan diri, membutakan penglihatan-penglihatan para pelajarnya dengan mempamerkan sesuatu yang diluar batas kemampuan manusia.

Jika masih ada yang menghukum bahawa SILAT itu ajaran sesat maka mohon kaji seni mempertahan diri yang lain juga.


Penulis Memilih Silat

Setakat ini penulis pernah berada di dalam dua jenis gelanggang silat dan kedua-duanya akan memulakan latihan silat dengan selawat, bacaan surah fatihah, surah al-ikhlas serta doa untuk kesalamatan.

Selain dari itu bagi penulis silat merupakan warisan orang Melayu yang perlu diwarisi oleh orang Melayu  dan hubungan antara silat dan agama amat dekat. Ini merupakan hasil kerja ulama’-ulama’ terdahulu yang telah mengISLAMkan pembelajaran ilmu silat.

Silat adalah sebuah seni mempertahankan diri yang lahir dari kehebatan dan kepahlawanan ulama-ulama serta panglima-panglima Melayu dahulu.

Sejarah mencatatkan bagaimana, ketangkasan dan kehebatan 5 orang sahabat semasa pemerintahan Melaka, berjaya menjulang nama Melaka sebagai sebuah kerajaan yang aman dan harmoni. Kemudian, seni mempertahankan diri itu mengalami revolusi selari dengan perubahan masa, zaman dan keadaan setempat.


Apa pandangan anda pula ? Sila tinggalkan komen ya.

No comments:

Post a Comment